Tillbaka till startsidan

En hjärntänkare - Typiskt svenskt

Du vet att du är svensk när du har en tendens att upprepa ett och samma ord flera gånger i rad. Till exempel säger du gärna ”Hej, Hej!” istället för ett enkelt ”Hej!”.

Jag var lyckligt omedeten om detta tills jag flyttade till London. Vanan att säga samma ord flera gånger i följd tog jag med mig när jag talade engelska, varför jag sa till exempel ”yeah, yeah, yeah, yeah” (snabbt, mer som ”jäjäjäjä”) istället för bara ”yes”. Mina engelska kollegor var rara nog att tycka att detta lät gulligt och började själva säga ”yeah, yeah, yeah, yeah”.

Nu hade jag redan lagt mig av den norrländska vanan att säga ”ja” genom att dra in luft ”juuup”, annars kanske de hade anammat det också. Eller inte.

Ja, ja, det var det, det.

Tack Tack.

OjOj, vad tiden rinner iväg.

HejHej.

 

Källa: http://typisktsvenskt.wordpress.com/page/3/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback