Tillbaka till startsidan

14 augusti 2010 - Tyskland

Guten Tag alles! :)

För att summera (stavning?) gårdagen så blev jag nervös innan vi skulle åka och någonstans påväg dit så kom en rädsla som ett slag plöstligt. Det känns bara så konstigt att jag inte riktigt får chansen att visa vad jag "går för" eftersom jag inte kan språket. Jag kanske är blyg/ser blyg ut.. men vad räknas som blyg? jag har inte direkt svårt att prata med någon eller inleda ett samtal då och då.. jag studerar bara människorna och i Sverige så brukar det gå rätt bra men här... ja, jag ser väl osäker ut, ja jag ser väl frågande ut, blyg, nervös och möjligtvis osocial. Fick höra igår att jag såg ut som att jag inte hade kul och att jag såg blyg ut. Med all respekt för deras ord och utan ilska så förstår jag väl de men ärligt talat också.. du förstår hälften av vad alla säger till dig - alltså ser du frågande och nervös ut för att du försöker studera, precis som du gör i Sverige. Blyg? Jag kan ju inte säga någonting för alla verkar tvivla på deras engelska och well.. det blir inte så mycket till samtal i vilket fall. Sen mitt på allt så är jag ju inte sådär jättebekväm i alkoholsammanhang. I början var det rätt knagligt men sen fick jag lite mer uppmärksammhet av den mest fulla på stället till en början, sen uppmärksammade fler mig :P
Det kändes ändå bra att någon pratade med en och försökte! Så kvällen var väl helt OK, dock så fick det mig att bestämma att idag (överraskningsfest idag), det är troligen sista gången jag säger ja till något sådant här. Men jag menar inget dumt med det! Jag bara känner att jag har gett dessa alkoholtillfällen (fler gånger i sverige såklart) chanser nu och nej.. det funkar bara inte. Det är inte jag och det känns inte vettigt eller klokt av mig att sitta där.. det är nog rätt så slöseri med tiden för både mig och de som dricker där för de sitter och försöker att få mig att ha kul eller sådär.. så ja, de slösar ju bort sin tid i all trevlighet x)
Dessutom är jag nog rätt trött på att det som blir "höjdpunkten" och fokusen blir att jag inte dricker, röker och är vegetarian - green peace liksom... man får den stämplen i vissas ögon kanske.. att man försöker vara perfekt eller något och ser ner på någon annan! men det gör jag ju inte! All gör ju som de vill! för mig känns det inte rätt att dricka och bli full, röka och riskera att få cancer och äta kött för att må illa över det.

Vad jag vill ha sagt är alltså att detta är inget jag någonsin kommer att tycka om, jag känner mig inte trygg och det bidrar bara till hemlängtan så i framtiden bådar det bara gott för mig ifall jag säger nej.. hehe.
Ikväll är det i alla fall överraskningsfest och jag vet en hel del folk som är där, så det blir nog OK ikväll med :)

Love <3

Amanda


Kommentarer
Postat av: Mamma

Du har svaret själv Amanda. Du är inte osäker, du är verkligen inte tråkig och blyg är som du själv resonerar, en tolkningsfråga. Är man blyg för att man inte säger så mycket? Osocial? Nej, det vet du att du inte är. Men avvaktande och avlyssnande. Det är goda egenskaper och visar bara på vilken öppenhet du utgår från. Go for it girl!

Kram från oss till dig!

2010-08-15 @ 11:42:12
Postat av: Rebecka

Jag känner också igen mig i det. Måste man vara blyg bara för att man inte säger någonting? Ibland finns det inget att säga, vad sa man då säga lixsom? :S ;) Nej- Avvaktade och avlyssnande, håller med din mamma :)

Hoppas allt är bra med dig, många kramar :)

2010-08-16 @ 20:58:27
Postat av: Rebecka

Jag känner också igen mig i det. Måste man vara blyg bara för att man inte säger någonting? Ibland finns det inget att säga, vad sa man då säga lixsom? :S ;) Nej- Avvaktade och avlyssnande, håller med din mamma :)

Hoppas allt är bra med dig, många kramar :)

2010-08-16 @ 20:58:58
Postat av: Rebecka

oj nu kom det två ggr! :P

2010-08-16 @ 20:59:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback