Tillbaka till startsidan

23 augusti 2010 - Tyskland

Hejsvej!!

Jag pratade med Liisi (estland) & Elisabeth (Norge), och de kände ju till Äppelkaka.. och jag vet att det kanske inte är samma recept och sås.. men jag har ju inte de SVENSKA ingredienserna, så det blir typ ändå tyskt xP, men jag kanske kan ge mig på det i alla fall? Någon som vet med negerbullar eller kanelbullar? hmm.. och sen våfflor kanske?
Sen har jag ett nytt problem x).. jag måste nu ha en varmrätt med x).. tips?! x))
Fan jag skulle ha bott i Danmark.. då hade det varit dölätt. Pölse till mat och winerbröd till efterrätt.

Och leken.. de kände de jävlarna också till xP.. men det kanske blir den iaf, huvudsaken är ju att det blir skoj och att det är något vi gör i Sverige ;P

För att berätta om dagen.. Skolan var la okej. Elisabeth försov sig och när Anastasia ringde henne 40 min senare så låg hon fortfarande och sov, haha!! x)
Efter skolan gick alla förutom Katia ner i byn.. eller ja inte direkt. Liisi, Marcis och Micha cyklade hem om och jag och Elisabeth gick ner och åt, sen kom de andra och joina oss. Efter maten gick vi för att leta efter en present till Anastasia. Det gick rätt trögt faktiskt, men vi hittade något smått. Jag fick även köpt något litet till min värdfamilj. Imorgon hade jag dock tänkt (ifall jag har tid) att handla till Kristina och Pavel. Kristina tror jag att jag handlar en mugg till där det står "beste schwester" på och lägger ner något smått och gott.. eller så köper jag något med schwammkopf, för hon är gallen i den figuren :P.. Pavel.. well, no idea..? tips? Jag funderar på något som har med fotboll att göra, för det är typ det jag vet kring hans intressen.. jag funderar på att köpa antingen en "vinflaska" eller en fotbollsspelare fint gjort i choklad till honom.. för jag vet inget annat, men vi får se.

I alla fall så åkte jag, Liisi och Elisabeth hem till mig sen och där började vi fixa våra tackkort och göra vid presenterna lite.
Såhär blev mitt sverigekort.. rätt så lätt att gissa att det är jag som har gjort det - svensken. Men ändå x)


Imorgon åker vi tidigare ifrån huset för då ska vi till ett ställe som har med Tysklands historia att göra. Någon gräns.. fan vad dålig jag känner mig nu..men jag kommer verkligen inte ihåg x).. aja, det blir nog bra!

Vi hörs!
Sov så gott, älskar och tänker på er (för mycket..) <3

Amanda

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hajhaj!



Pavel, köp en fotbollströja av hans favoritlag, måste du veta eller fråga, och signera den själv ;) Han lär ju inte slänga den och han kommer alltid minnas dig väl! =)



Easy easy med varmrätt. Swedish meatballs. Kända i hela världen eller inte, men bra mkt i USA iaf. Efterrätten, det är ju en klassiker med jordgubbar och grädde, väldigt svenskt att göra även om det inte är från sverige, kanske. Förrätter, då måste du välja något som vi har tillgång till, och det är havet i stora drag. Västkusten är känd i hela sverige för sina skönheter. Någon typ av västkustsallad med kräftor eller räkor i på en bit bröd möjligtvis och en klick sallad till höger om den på minitallriken. Lekar är jag ju bara sämst på eftersom man alltid, tråkig som man är, avstått från diverse skit! Men i vilket fall. Här kommer några:



Under hökens vingar - Kom!

- Leken börjar med att man utser en hök och höken ställer sig mitt emellan två linjer, som är ritade på marken. Deltagarna står bakom den ena linjen. Höken ropar:"- Under hökens vingar kom!" Barnen svarar: ”-Vilken färg?" Höken svarar då genom att ropa en valfri färg. Alla barn som har den färgen väl synlig på sig får gå fritt över till den motsatta linjen. De övriga springer över och höken försöker ta dem. Alla som då blir tagna blir också hökar och får hjälpa "Hövdings höken" att fånga nya hökar. När till slut alla blivit tagna börjat man om med ny "Hövdings hök". Precis som följande svarteman men den är utan färger.



Svarteman

- Springer över från vägg till vägg istället för färgerna och linjer, kullad sist blir svarte man nästa omgång. Är ju som kull/pjätt. Pusspjätt kanske? haha.



Kycklingar och vargen

- Är samma femma



Stolrace

- Det när man ska finna en stol när muskien stannar, kanske inte speciellt svenskt i för sig.



Förstenad

- En jägare jagar alla andra. När någon blir tagen så blir den förstenad och måste stå helt stilla. De andra kan rädda den förstenade genom att krypa genom dennes ben. Om jägaren lyckas förstena alla så är leken över och man byter jägare.



ÄR "PIPPI" HEMMA

- Barnen står i en ring. En utses att springa runt bakom kamraterna, knacka någon i ryggen och fråga "Goddag, goddag är Pippi hemma?" Om kamraten svarar ”nej”- är ”Pippi” inte hemma, men då måste man kunna berätta var ”Pippi” är. Är Pippi inte hemma måste man knacka på hos någon annan. Är Pippi hemma hälsar man ”Goddag, goddag”. Sedan springer man åt var sitt håll runt ringen. Där man möts hälsar man igen på varandra varefter man springer till den lediga platsen. Den som kommer sist får platsen. Den andra fortsätter med att knacka på hos någon annan.



Räddhare

- Deltagarna delas in i par, utspridda på lekområdet. Den ena personen står framför och den andra rakt bakom. Det skall vara rätt långa avstånd mellan paren. Det utses en räv och en hare. På kommando skall räven jaga haren, haren springer undan. Haren kan rädda sig genom att ställa sig främst i ett par, då blir den som står sist hare och skall nu springa undan. Skulle räven lyckats fånga haren byts rollerna.



Om dessa är helsvenska har jag ingen aning om men fråga runt som du gjort innan. Pippi är ju definitivt svenskt, så mkt vet vi.



Hoppas jag har hjälpt till lite för dig.



Många kramar från bror!



2010-08-23 @ 23:54:48
Postat av: Anonym

(Lingon, mos och köttbullar, stora! Lingon, väldigt svenskt!!!)

2010-08-23 @ 23:58:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback