Tillbaka till startsidan

24 augusti 2010 - Tyskland

God kväll!

Måste tacka er för tipsen!! Dock så klyddar vi fram och tillbaks för att det är svårt att planera när man är så många, för alla har olika meningar.
Så någon förrätt blir det inte alls. Varmrätt bestämdes det idag att diverse värdfamilj skulle fixa. Och vi utbytesstudenter ska endast fixa någon efterrätt. Well.. Detta berors ju helt på vad som finns tillgängligt.. lite svårt att göra t.ex. något med jordgubbar om det inte finns några goda att köpa? nepp. Funderar därför på en enkel marängsviss, dels för att man kanske inte tänker på det som en efterrätt direkt och dels för att det är en av mina traditioner i Sverige ;P, hihi.

Idag så var det ju ingen skola som jag berättade igår. Vi åkte och kollade på en gräns mellan öst och väst under andra världskriget. Lite smått omehagligt att gå omkring där och stå uppe i ett torn, tyckte jag.. eftersom bara tanken av att veta vad som har försegått där..usch! Liksom där jag går i lugn och ro har någon sprungit för sitt liv och vid nästa steg jag tar så kanske personen blev ihälskjuten. Och att stå uppe i tornet.. veta att de onda personerna har stått där och skjutit oskyldiga människor och att de har legat i de där äckliga sängarna i väntan på att kanske väckas av alarmet som ringer för att en människa är påväg över till andra sidan... nä usch!
Vi åkte även till en checkpoint och kollade runt lite. Allt var intressant men man var så himla trött så jag tror bara man lyssnade på hälften. Sen guiden var kanske inte den lättaste att förstå.. som jag sa så lyssnade man bara på hälften och jag hade under ett längre tag hört något om "fly".. men sen började jag lyssna mer noggrant och tänkte.. "nej men vafaaaan, hur går detta ihop? vadå fly?.. flyga med vad till vadå?"... hon översatta alltså direkt från tyskan.. hon menade inte flyga hon menade fly på svenska.. runaway på engelska.. skoj :)

Förresten!! På tåget dit så skulle vi gå runt och fråga människor om öst och väst.. vi hade fått ett papper med frågor.. de första två personena var enkla.. men jag hade två papper till och det slutade med att jag sa till Barbara att jag gör det inte. Jag vet inte om jag fick någon otur över mig.. fast nej, för då var det mer än jag.. för de andra lyckades inte helelr så bra. Men folket började bli skumma, typ säga nej rätt snäft och bara vifta bort en .. så jag jag tänkte bara jahja.. trevligt.. glöm att jag fortsätter, vad är det värt?

Ajaoo.. nu ska jag göra min läxa.. beskriva mitt rum, sen skype med Robin och sen nattii!!
Kärlek <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback