Tillbaka till startsidan

27 augusti 2010 - Tyskland

Hej på er!

Idag så började skolan tydligen som tidigare kl.9.. men det missade ju jag så jag var där tjugo i nio idag såklart.. poop x)
I skolan hade vi 2,5 h med Anastasia.. först gjorde vi en vanlig bolllek. Anastasia började att säga ett ord och sen skulle den nästa (den som fick bollen) säga vad den förknippade med ordet.. osv. Efter det repetaerad vi lite dativ och akkusativ och tillslut pratade vi om hur vi skulle göra nu när vi går skiljda vägar och ska lära oss tyska "på egen hand". 20 min efter vi slutat kom Barbara och vi hade en lektion på 1 eller 2h med henne.. kommer inte riktigt ihåg. Vi pratade i alla fall om våra fears and hopes.. hur de hade förändrats under denna månad. Sen skrev vi upp alla ämnen vi hade diskuterat på tavlan och sen fick alla gå upp och sätta från 0-2 poäng över hur pass mycket man tyckte om ämnet. Efter detta så fick vi lappar och på lapparna skulle vi skriva saker som vi ville ha med oss i vårt bagage efter denna månad, saker som vi ville ha på hyllan och ta fram när det kändes behövligt och sen saker som vi inte längre ville ha kvar.
Det blev 6 lappar om vad jag ville ta med mig. 3 lappar om vad jag lämnar på hyllan och tar ner när jag behöver och sen 2 lappar om vad jag slänger.
På bagagelapparna - participate in the familygames, thinking about my limits -listen to my heart but letting the brain inspirate the heart, the more "deep" talk to my exchange-friends here, the smiles, Robin and Kristina.
På hyllan har jag my book (den jag fick av svenska familjen <3), min nallebjörn med hjärtat kram och min good-luck-doll. även att våga ta conflict när det krävs i familjen - utan konflikter lär vi aldrig bli en riktigt familj liksom. Och sen mamma och Christopher! Inget mot de andre två, hihi.. x) bara det att på det sättet ni skriver till mig lyckas ni alltid göra mig stark.. pappa du gör mig bara förvirrad ibland, haha! men det är skoj det med ;), men ja, mamma och christopher är på hyllan när jag behöver känna mig extra stark, ehe x)
och det som ska slängas - my anger and the thought thinking about what everyone els want to have from me.

Efter detta fick vi alla en ryggsäck ( i form av papper) på vår rygg där vi alla skulle gå runt och skriva fina ord om varandra! På min hamnade orden;
- schädich - means good on russisch. /Katia
- My best friend in Germany. /Marcis
- Very cool and interesting person! Have a nice year! :D/ Liisi
- Very nice and smart. Always nice to talk to you. :)/Marcis
- Really beutiful/ I guess it was from Elisabeth.
- Amanda, you're an extraodernary nice, lovley, sensetive, smart (!!) person. You always get the message behind :)
I wish you a very enuching (huh?) exchange year! If you need an some-wierd-word..fika tell me, Yours, big hug Barbara.

När vi hade gjort detta så började vi städa klassrummet.. ahhhhhhh så sorgligt och guuuuud så tomt det blev:( jag vill ju dit igen på måndag :/... ahhhh! fan, fan, fan. Men livet går ju vidare nu.. det är nu mitt utbytesår ska börja på riktigt. Dags att börja göra sig redo! Fast jag måste också säga att börja och börja.. mitt började för några månader sedan.. fan vad jag har växt under tiden.. redan innan jag åkte hit växte jag.

I alla fall så gick vi till stället vi åt på första gången vi träffade varandra och beställde mat. De flesta beställde samma som de gjorde för en månad sen. Jag beställde ju då såklart min fina margeritha och sen en stor cola till det. (okej, vi drack vatten första gången.. men ändå). Efter maten så var det dags att först säga hejdå till Anastasia och Barbara. Tårar i ögonen igen. Fi.. jag och Katia är de som får tårar i ögonen hela tiden, hähä.
Sen var det hejdå till Liisi och Elisabeth för de var tvungna att åka hem. Också sorgligt, men jag klarade mig utan tårarna i ögonen där, antagligen för att jag hade slutat fatta vad som hände.. kändes som jag skulle se de imorgon igen, men icke..
Sen så åkte jag, Katia, Marcis und Micha tillbaks till skolan för att chilla lite på bakgården. Alla sa typ att det nog var bäst att vi drog innan det började regna.. hann vi? nä... för strax efter det öppna sig himlen och regnet öste ner. Så där stod vi... fyra personer med två paraply ihoptryckta under ett trä utanför skolan. Sen beslutade sig Katia först för att gå. Fan, att se henne försvinna bortom hörnet.. aj, aj, aj! Usch, haha.. nu blir jag sådär känslosam igen.. Men ajao.. sen bestämde jag mig för att ringa Kristina så hon hämtade upp mig och då begav sig de andra två. Marcis ser jag imorgon men inte Micha.. usch.. vad ska man göra utan den filuren? haha.

JA JUSTE... glömde att säga att innan vi åt så så fick vi uppleva en tysk tradition.. fast den var lite omvänd. I Tyskland när barnen börjar skolan får de en strut med godis, som ni kanske vet? och ja, vi fick det nu när vi slutade.. och där fanns ett brev i på tyska med några fina ord och sådär. GULLIGT!

Efter jag hade kommit hem spelade jag lite WII med Kristina, Pavel och Sonia.. jag rockade ring bara litegrann, haha.
Sen åkte vi och hjälpte två tjejor att filma in, de behövde det till ett projekt i skolan. Jag vet att det bara var en film.. men kände mig endå inte bekväm, vi skulle agera att vi var på fest.. ihee. Aoup, men jag överlevde, haha.. och nu sitter jag här, väntar på att kläder ska torka och ska börja packa ner mina saker, för imorgon lämnar jag Sarstedt och ska påbörja mitt nästa äventyr i Hamburg!

Ha en bra kväll allihopa, så hörs vi snart igen!
Kramar och kärleken! <3

Kommentarer
Postat av: Mamma

Så fina ord du fick av dina nya vänner, Sätt dem ockdå på din hylla och plocka fram dem i portioner när det behövs. jag kan verkligen förstå att du fattat tycke för Barbara, hon verkar vara en underbar person med ett gott hjärta. Så härligt att de finns, ta var på dem och spara dem i ditt minne, för som du själv tidigare skrev, den tjejen är värd att lyssna på. Det är hon, och vet du vad Amanda? Hon finns där för dig! Hon finns där för att stötta dig, för att ge dig mod att gå din nya väg, tveka inte, sök upp henne när du behöver.Nu är det dags för dig att gå den nya vägen, men innan dess ska du sova för att kunna stiga upp och fånga den nya dagen! För du ska fånga morgondagen, ta tag i den och bestäm över den! Den ska bli bra, den ska bli ett minne och den ska bli rolig! Bara du kan se till att den blir det. Spänning, nyfikenhet och fundersamhet, det blir en bra lördag.



Godnatt, du söta lilla undebara prinsessa. Sov gott. puss och kram från oss till dig. Älskar dig hjärtat!

2010-08-28 @ 00:27:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback