Tillbaka till startsidan

14 november 2010 - Tyskland

Hej på er mina hjärtan!
Idag är det fars dag! Så grattis på dig min fina och förvirrade Pappa! :D<3

Idag har det varit en sådan där pluggdag för min del. Jag hade inte tid till att träffa Jule B, för jag behövde plugga. Hur skoj känns det? Nej, inte jätteskoj, men nu är jag i alla fall färdigpluggad.
Förstå hur jobbigt det är att ha engelska glosor!!! För det betyder att jag måste lära mig dessa glosor på både engelska och tyska. Jag kommer ju att få höra/se orden först på tyska och sen ska jag översätta de på engelska.
Okej, det finns som tur vissa ord som jag redan kan. Typ to starve... men t.ex. "ruckel" (tyska) som betyder to lurch, makes no sence to me. Jag vet inte ens vad den svenska översättningen är. Men jag gör mitt bästa i morgon på testet, kan ju faktiskt inte göra mer än det.  Jag vet i alla fall om att jag har mitt yttersta för att få in det i skallen. Först har jag skrivet alla betydelser som jag har kommit fram till med olika färger för att koppla orden till färger, sen har jag suttit och försökt koppla orden genom att bara se dem och koppla ihop det med annat - svårt att förklara, men jag brukar göra så annars när jag läser in glosor. T.ex. schmutz (som ni kan lista ut är smuts) fick jag dra till att smutsa ner gatorna är ett crime och sen ändrar jag första bokstaven så blir det grime. Långdraget och sjukt, men så brukar jag lära mig ord, haha.
Efter det gjorde jag små lappar som jag gjorde "fisk i sjön" med. Jag drog upp kort och skulle säga vad det tyska ordet betyde på engelska. Kunde jag inte svaret åkte det ner i sjön igen och jag gjorde ett kryss för ordet. Klarade jag det åkte det ner i sjön i alla fall men jag satte ett streck. När jag hade klarat ordet 3 ggr så fick det åka ur sjön :)

Hade bestämt att jag skulle skypa med M idag, men hennes internet kanske inte funkar eller så har hon annat för sig. Så loggar hon inte in snart så får vi ta det en annan dag helt enkelt :)



Har totalförälskat mig i denna låt. Trots att den är rätt "gammal".





Egentligen så var det inte självaste bandet som fångade min uppmärksamhet för deras låt utan det var en 11 årig tjej på Ellen Deegners show. Så GRYMT duktig!
Hur som helst så känns låten himla känslofylld och vacker. Texten är oehört bra gjord!
Hon börjar sjunga runt efter 2 minuter.



They say bad things happen for a reason
but no wise words are gonna stop the bleeding
What am I suppose to do when the best part of me was always you?
It makes me falling into pieces.
I am still alive but sometimes I can bearly breath.

Mamma du vill alltid ha förklaring över mina tankar så here you have it ;) ..
Tror i för sig du redan fattar att det handlar om honom, haha.
När något är starkt så känns det som att det kvittar hur visa ord man får höra är. Man vill en sak och det är att stoppa the bleeding inside.
När man länge har klarat sig på egen hand och lärt känna sig själv vet man vad man har och inte har, vad man saknar och vad man vill ska kompletera det svaga i en. Alltid finns det bra saker i en - I varenda lite själ som lever och har left. Men det finns de delarna som inte är lika bra som man får lära sig att acceptera ändå.
Vad bättre är när någon annan kommer in i ditt liv och rycker ut dem ur dig men accepterar att det fortfarande finns spår av dem.
The best part of me is him, because utan honom så hade jag förmodligen fortfarande varit kvar i den jag var innan. Inte för att jag var en hemsk människa, men det enda sättet jag kan förklara det på är att han har fått mig starkare och varmare, han har fått mig att lära känna mig ytterligare mer. Jag har inte velat vara komplicerad och svår att prata känslor med. Jag ville bli varmare och starkare.
Det fanns tider då jag inte kunde säga ett ord om hur jag kände och jag visste inte ens varför jag inte kunde. Det tog bara stopp. Jag fick då gång på gång höra "du kan aldrig säga något som får mig arg, du kan bara göra mig arg om du sviker mig".
Han lärde mig att kämpa fram ord i känslor och slippa vara den där kalla vågen jag har varit då och då, den som inte kan säga allt som är viktigt att berätta när det kommer till vad man känner. Jag hittade mitt vågtecken på riktigt och blev varm inuti.
Därför faller man i bitar ibland när man inser att just nu får man leva på de där visa orden och blöda och det blir svårt att andas ibland bland de där tårarna.

Hehe, bara det att jag skriver sådana här känslor på min dumma blogg, haha. Crazy, men vad fanken. Det är så det är och jag står för varenda ord.
Jag står också för varenda ord i nästa mening.
Jag älskar er min familj och komma alltid att göra. GLÖM FAN ALDRIG DET.
Jag är så himla lyckligt lottad!

Kramar på er alla <3

Amanda





Kommentarer
Postat av: Anonym

så länge du lär dig på det så är det väl bra? hoppas att det gick bra på testet iallafall och att något fastnade :)



det är så sjukt tråkigt när någon vill träffas och man inte kan för att man ska plugga -.-'



Sv: eller hur var det sjukt bra tänkt? det gjorde verkligen det lite lättare ska jag säga :D

2010-11-15 @ 17:56:18
URL: http://qazm.blogg.se/
Postat av: Eliot

sjukt fint skrivet under sista bilden! Blev helt rörd ^^

2010-11-15 @ 22:58:20
URL: http://blomsterbarn.weebly.com/
Postat av: Anonym

Vill du ha gratis Presentkort ? :)

Bli med här, http://www.gratisklader.se/?r=196469

Fungerar faktiskt bra :)

2010-11-16 @ 19:50:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback