Tillbaka till startsidan

22 november 2010 - Tyskland

Goder kväller på er där!

Har nästan precis kommit hem ifrån en asball körlektion!
Fy vad dagen har varit bra diag alltså!!!
Jag vet inte riktigt vad som hände, men jag vaknade nog upp med något slags självförtroende och helt enkelt bestämde mig för att vara en glad en idag och dessutom hade min helg varit bra, så jag hade ju något jag kunde prata om.
Vet ni? fan vad små meningar hjälper en och så himla mycket bra dagen kan bli pga dem.
Mina favoritmeningar för idag blev: hallo.... några sekunders paus, wie gehts? sen var personen helt plötsligt mycket tillgängligare att prata med än att man bara säger hallo. Så ja, en tysk vill att du frågar den hur den mår. Småkomiskt alltså, det är inte direkt något jag har tänkt på, men fan, så gör jag ju alltid i Sverige med?
Man säger "hej" allt bra?/hur är det med dig idag?, eller hur?
Ja, och nästa favismening blev "was hast du gemacht dieser wochenende?" (vad har du gjort i helgen?), oder wie war dein wochende (hur var din helg?) då fick man igång ett samtal serru ;)
Jag vet inte om jag utstålande något speciellt eller om jag helt enkelt pratade mer med alla idag men det kändes mer avslappnat idag i klassen, för MIN del. t.ex så hade ett päron mosats i min väska så jag letade efter soptunnan. Hittade inte den och då hör jag en tjej i klassen (Janine) säga att den står på hyllan. Så himla glad jag blev, hon har inte direkt tilltalat mig sådär spontant innan (!!), hade ni varit mig hade förstått vad sådana småsaker gör mycket.
Dessutom pratar ingen engelska med mig mer. YES! Det var så jag ville ha det. Förstå att det ändå är lite jobbigt när man vet att man kan förstå tyska men att någon pratar engelska med dig bara för att du på en mening råkar svara på engelska. Nej, nu är det toppen :)!

Åkte till kören framemot 4-tiden, lite smått motvilligt som vanligt. Men guuuuuuuuuuuuuuuud så skoj jag hade!!! Ellen är så himla störd och ball!!! xD Hon sjunger falskt med mening, gör fel här och där och fjantar sig och man kan inget annat än hänga på. Och ja... okej, jag blir kanske inte världens bästa elev.. alltså är uppmärksam på läraren och så, men vet ni vad? Jag är trött på att bli uppfattad lite som "utbytesstudent-studet", bara för att jag åker som utbytesstudent betyder det inte att jag ska plugga som ett sär året igenom. Det kändes bra idag att få skratta och prata lite skit när man inte är tillåten på en lektion. Jag kände mig liksom som en vanlig tysk elev. Tack för det, det har jag väntat på ett tag.

Sen när kören var slut och jag skulle cykla hem med Antonia så behövde hon prata med en tjej, så sa hon typ "kan du bara vänta en liten stund", så gick jag några meter därifrån och väntade. När de sen förflyttade sig ut så pratade de fortfarande och kände mig bara dum som typ inte direkt var "Tillåten i samtalet", för de pratade om något viktigt sombara angick dem, och det är inget mig emot såklart! men alltså, att man ska behöva vänta så lång tid som det tog, fan jag blev störd på det. Jag stod ju bara där, beredd med cyklen. Så tillsist säger jag "jag cyklar nu.." och hon bara "ja, väntar du där borta?" oh jag bara tänkte.. ahhh, det var ju inte så jag mena. Jag vill cykla hem nu. Hade jag inte väntat på dig hade jag redan varit hemma nu och jag vill fan inte vänta ännu mer. Men ne, jag skulle bara vänta 3min till. Tiden gick och nej, efter 5 min stod hon fortfarande kvar. Okej, bara 2min efter men jag pallar inte sådant med tiden alltså. Jag hatar och vänta och när folk inte håller sig till tiden, AH. blir pisslack x)... iaf, så sa jag att jag cyklar HEM nu och då bad hon om ursäkt. "kein probleme" (inga problem) sa jag som vanligt när jag blir lite smålack men inte vill vara besvärlig, och cyklade hem.
Jag är inte sur på henne alltså, jag är bara irriterad att tiden får mig att flippa så hemskt xP!! För ni får inte missförstå mig! Hon är verkligen riktigt snäll alltid annars mot mig :)!!!

Okej, abendsbrot!
Chioooo.
Yoga ikvälllllll!

Amanda

Kommentarer
Postat av: eem'

vad skönt att du vaknade så! måste ju vara härligt att känna sånt självförtroende som gör hela ens dag bättre :D och fan vad härligt att det kändes avslappnat med folk :)!!



Som du själv skrev så är du inte där för att plugga enbart, du är ju där för att lära dig, utvecklas och för att ha jävligt kul! och eftersom att skolan tar upp mycket tid både i sverige och i tyskland så får man väl försöka ha kul i skolan? :P haha (a)



Och det men att vänta på någon som "snabbt" bara ska prata med något. det är så typsikt för även om man inte blir sur på människan eller så så blir man irriterad på situationen och det gör ju så att den bra dagen kanske blir lite sämre. vet inte om det gjort det för dig, men det kan lätt göra det så ja, typsikt. men vad bra att hon är snäll mot dig annars ;) haha



Hoppas dagen idag har varit lika bra <3



2010-11-23 @ 12:28:04
URL: http://qazm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback