Tillbaka till startsidan

24. Mai 2011 - Deutschland

För exakt ett år sedan fick jag hem en broschyr, där YFU Tyskland välkommnade mig och berättade lite om Tyskland. Jag sammanfattade då texten här i bloggen och min tanke är nu att lägga upp samma text bara det att jag nu fetar stilen med allt det jag tycker stämmer, nu såhär efter att ha levt ett tysk liv i några månader.



Jugendliche - youth

Barn ses ofta som att vara lite äldre än vad de är och det förväntas att de ska klara rätt mycket på egen hand.
Familjen är viktig. Relationen mellan föräldrarna och barnen är lika bra som överallt.
Ungdomar som har gått ur gymnasiet brukar bo hemma ett tag efter och det första och andra "manliga" barnet i varje hushåll ska göra något inom det militära eller civila i Tyskland.
ändras dock efter detta år, då civiltjänsten blir frivillig.

Familie - familj

De flesta familjerna innehåller 1-4
barn*, men det är vanligast med 2.
Det är vanligt att båda föräldrarna arbetar men det finns ett antal mammor som väljer att stanna hemma.
Något som är viktigt är måltiden. I Tyskland äter man minst en gång om dagen tillsammans i familjen.
När det kommer till hushållssysslor kan de vara strikta. Oftast finns det ett schema för de yngra över vad deras uppgifter är exakt.

* 1 barn är riktigt vanligt. 2 är med vanligt. 3 förekommer väl det med. Fyra är rätt ovanligt, men vet i alla fall Leah - hon har 3st syskon.

Essen - mat

maten är väldigt traditionell och vanliga ingredienser är kött, potatis och bröd (!!!).
gris är vanligast att man äter, följt av biff, kyckling och fisk. (ingen erfarenhet av..)
Många familjer väljer även att basera deras måltid på grönsaker, pasta (!!) och ris.
Det är skillnad mellan regionerna. I norr är det mer vanligt med fisk*1 i maten medan det är mer vanligt med griskött i södra.
italiensk mat och nudlar*2 är väldigt populärt. En turkisk/tysk mat som kallas The Döner är också en populär snabbmat.
Det är normalt enkelt för vegetarianer att äta hälsosamt i Tyskland!

1* - Beror ju på närheten till havet..
2* - Egentligen så tror jag när de gjorde boken och översatte det till svenska så blev det fel. Nudel är alltså pasta för oss och ja, det är vanligt, men själva nudlar som äggnudlar, osv, det finns ju att köpa som snabbmat men i affär är det lite klyddigare, tycker jag.



Schule
- Skola

Det är vanligt att man går från 8.00-16.00 på en gymnasieskola. Dock finns det många gymnasier som väljer att ta bort lunchen, vilket gör att man slutar runt 14.00 istället.*
Lektionerna varar i ca 1-2h med 15-20 minuter paus emellan. (vi har 30..)
Vanligast ser en lektion ut som i Sverige... Läraren ger ut instruktioner eller liknande och eleverna antecknar.
Det finns även många lektioner som går ut på att eleverna ska disskutera, och deras betyg bedöms efter det.
Läxan är mer till för studie metod och betygssätt sällan.
Skolan brukar börja i Augusti och sluta i Juni.


* två dagar i veckan har min klass längre skoldagar.. till 16.15, resterande slutar de halv 2. Mitt schema ser ju lite annorlunda ut med tanke på att jag inte läser allt som de gör, men ja..

Ändå rätt bra beskrivning av YFU, eller hur ^^?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback