Tillbaka till startsidan

29 oktober 2010 - Tyskland

Vet ni vad?
Jag kunde inte sova så bra inatt.
& vet ni vad?
Jag har druckit varm choklad.
Vet ni varför?
För jag har fått ont i den där äckliga halsen som alltid vill göra ont på mig. Medan andra får feber, magsjuka, osv. så får jag ont i halsen, jag ska väl inte klaga. Hellre det är magsjuka!!!!! men ändå liksom.. jag blir så trött. Så pappa.. du frågade mig en dag för några månader sedan "sen när då?" - du syftade på varför jag inte drack något varmt längre. Jo, kanske sen jag började förknippa det med halsont? Ingen lust att dricka det när man är frisk juuu. :)
Herejesus egentligen.. undra varför man tar åt sig sjukdomar olika. Vissa får typ aldrig halsont medan det är det enda vissa andra får. Dumast är det när man får halsfluss, eftersom det gör det inte särskilt lätt att sova med en viss lila sak (ska vara lila i alla fall..), som jag råkar föredra.. uh.
Ja, ja, nog om det.

Jag fixade till mitt rum igår... eller ja, det är fortfarande under fixning. Ändrade plats på skrivbordet eftersom jag älskar att fönsterna till mitt rum är så stora så vill jag inte dölja det med ett bord. Fast när snön kommer, så flyttar jag kanske tillbaks det. Känner att det finns någon mysighetskänsla i att sitta och pyssla med något samtidigt som man kan titta ut och se snön falla ner rakt framför en.. wiii x)
I alla fall så kan jag fixa till ännu en fin fönsterkarm nu :)

BTW... jag fick papper ifrån min tysklärare idag. Det var en man som hade skrivit en bok/novell, eller något och den hette något i stil med "the aful german language" - han berättade då hur svårt det är att lära sig detta språket och varför, osv. Det var på engelska och min englska är mest bra när det kommer till vardagligt snack, inte när det handlar om litteratur och sådant, så ja.. jag förstod inte allt men av det jag förstod så var det väldigt intressant. En sak som jag kan nämna av det som stod i texten var ordet "zug" - jag har bara fått lära mig att det betyder "tåg". Men vet ni? det har typ över 10st andra betydelser... jippii... :P När jag vissa det för Jule och Jonas så stirrade Jule som hade sett ett spöke och sa typ " ahhooo stimmt! oh das ist wirklich scheisse!!!", haha, OM det är x)..

På tal om att läsa, så hittade jag bl.a. Anne Franks dagbok i Joruns/min hylla igår... ja, den ska jag läsa. Gud så intressant! Det är dessutom på orginalspråket, så det är ju verkligen Anne Franks ord, inte någon översättare!
Sen hittade jag även lite andra intressanta böcker. Vanligtvis är jag kanske inte så intresserade av böcker, men jag har nog inte gett det så mycket chans på senare tid. Har väl undrat över vilken student som har tid med att sätta sig med en bok och hur de finner intresse över det när det enda man gör i skolan är att läsa och försöka vara klok och sen när man kommer hem är det läxor. Undrar fortfarande över det i för sig men av någon anledning så har jag blivit lite intresserad av det i alla fall.

Nepp, nu ska jag städa vidare. Får väl se någon film ikväll eller något lugnt, vill inte riskera att vara för aktiv och få halsfluss eller något, det hade inte varit så toppen liksom.


åååhh btw... min bildlärare ÄLSKADE mina färglada och abstrakta bilder. Hon sa att dem var Perfekta! :D wiiii!
Sen är hon precis som en annan lärare i Sverige. Less is more. Åh. Så när jag skulle göra mitt kollage så fick jag inte ha färgklickar bredvid bilderna för bilderna var tillräckligt bra. Alltså jag tycker inte alltid less is more och jag är faktiskt så trött på att andra ska få bestäma att det är rätt uttryck. Jag får väl göra min konst hur jag vill, sålänge det inte är kränkande mot någon? Jag lever i en fri värld och får lov att ha ett fritt tänkande, precis som alla andra, så varför ska då en elevs tänkade vara fel bara för att den är elev? Det finns nog en hel del konstnärer som har kommit långt på att inte leve efter uttrycket?! Jag menar hur många tycker egentligen om att se en vit tavla med en svart prick i mittlen som är målade av en känd konstär? Alla blir ju bara förbannade och tänker "vafan.. det kan ju vem som helst göra!" och jaaaa, dte kan ju vem som helst göra så man borde ju få vara unik och göra vad man vill med sitt skapande!!
Jaja, nog tjatat om det med. he-he-he..

Har en sak till att nämna innan jag avslutar här bara... idag på biologin så såg vi en film. De visade typ hur ett ägg som blir till en kyckling behandlas fram tills det att den blir slaktad. Jag kan säga att jag är glad att jag inte har öppnat min mun och stoppat in en endaste kycklingbit i min mun sedan 4 (?) år tillbaks. Ni skulle bara veta hur illa de behandlas. Som ägg läggs de i "lådor" som staplas på varandra sedan kläks dem och lever i alla sröja tills alla är färdigkläkta. Sedan plockas de brutalt ut ur lådorna av hårdhänta människor som bara slänger dem på ett rullband. De åker på bandet som om de bara vore ett föremål. Sen skickas de ut till en bondgård (kanske) där de växer upp. Skickas tillbaks till fabriken när de är äldre och så är det dags för rullbandet igen. Nu tar människorna tag i dem (fortfarande hårdhänta) och hänger de upp och ner som de vore någon jävla leksak... sen färdas de upp och ner tills de kommer till en såg som ska skära halsen av dem så de dör. (eller något sådant) Sen slutade jag kolla.
Köttindustrin är vidrig! Ja, Christopher jag förstår att människor behöver kött men sådan här massproducering gör behandlingen av djurets liv förfärligt. Man behöver ju inte välja att äta kött dagligen. Jag har även pratat lite med Kai över varför han blev vegetarian. Han nämnde att hans största argument skulle vara något i stil med att det är 100ggr så mycket omiljövänligare att äta kött ofta. Energin som krävs till köttindustrin är enorm!
Jag har länge sagt att jag bryr mig inte om att folk äter kött. Alla får göra som de vill, det står jag fast vid, sålänge ingen klagar på mitt val. Men ni som äter kött borde i alla fall tänka mer på hur illa djur behandlas. Okej att vissa inte kan leva utan kött men som sagt, varje dag är väl inte nödvändigt heller?
Nej usch. Jag stödjer inte den industrin överhuvudtaget! vidrigt, vidrigt, vidrigt. Tänk om det hade varit ditt älskade husdjur som hade hängt där upp och ner för att sen få sin hals avskuren och hänga för att förblöda?



Vackra Mulanen vår! Tack Christopher för du sa till de i telefonen att hon var såld. Det är jag dig evigt tacksam för :) och visst är ni med glada över det nu mamma & pappa? ni har väl aldrig ångrat att hon stannade kvar hos oss :) Tänk alla mysiga kvällar när hon sover på din mage, pappa. De vill man inte göra ogjorda :)




Amanda



Kommentarer
Postat av: eem'

håller tummarna för att det inte är halsfluss! och vad kul att din lärare gillade bilderna :D! sjukt kul ju! perfekta bilder, så najs!!!

men håller med (som du redan vet men ändå:P) att alla inte kan göra konst utifrån det uttrycket! det kan jag bli riktigt fint att ha färger runt som kanske lyfter upp det andra? eller något.. men ja, lärare är lärare och det ger väl dem "makt" att säga det.. men ja.



Tyckte det var lite kul att du inte avslutade utan skrev dubbelt så mycket när du skrivit att du skulle fortsätta städa :P haha!

Vet inte vad som hänt med Mulan, men det lät bra? :)!!

2010-10-29 @ 13:57:33
URL: http://qazm.blogg.se/
Postat av: Anonym

anne frank skrev på nederländska tror jag

2010-10-30 @ 00:35:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback