Tillbaka till startsidan

Berlin 7 oktober 2010 - Tyskland

En heldag i Berlin vart det! Enligt stegräknaren min så var jag uppe i mer än 11.000 steg.. och tro mig.. det kändes. Aj, aj, aj.

Dagen började i alla fall med att jag, Lenni och Kai besökte ett Natur..någonting..museum medan Birte gick ner mot Centralstationen för att köpa biljetter till Dirty dancing samma kväll.
Museumet var riktigt häftigt faktiskt och jag kan nu med stolthet berätta att jag har sett det största dinousariesklettet som har hittat i världen, hihiihi. (kunde inte riktigt fota hela på samma gång.. för ja, det var ju rätt stort, hähä)
Efter museumet gick vi bort till en del av Berlinmuren.. man kunde även gå upp i "torn" som de har byggt i efterhand och få en mer överblick över hur hela gränsen var uppbyggd. När vi var på gräsplätten som en gång tillhörde gränsen så var där bilder på människor som hade dött där.. mestadels var det männ men man såg även några barn och kvinnor. Fan vad hemskt det var att se alltså!!

När vi lämnade platsen så stannade vi till vid en grupp för vi tyckte de lät skandinaviska .. och jarrå.. de var från Norge, hehe..
Denna plats besöktes av väldigt många turister vill jag lova!
Efter vi hade besökt platsen tog vi oss en busstur genom Berlin.. och sen gick vi runt mitt i centrum. Denna plats hade jag varit på tidigare med min konfirmationsgrupp och det kändes så konstigt att vara tillbaks där efter så många år.. jag kände igen EN sak.. allt annat såg inte ut så som jag minns det..men sen är det också en väldigt stor skillnad att se Berlin på dagen och på kvällen/natten.
Vi gick i alla fall upp i en byggnad där vi kunde se ut över en kyrka som blev förstörd under andra världskriget och där åt vi dyr mat.. hähä. Men det var gott i alla fall!

Efter maten gick vi till den där glasbollen jag visade igår. riksdagshuset. Självklart stod det många turister ute och väntade här med.. men Kai kände till ett knep för att komma in snabbare.. och det var att man bara reseverade ett bord uppe i resturangen och man kunde ju bara ta en kopp kaffe och sen hade man tillåten vistelse i det området fram tills kvällen.
En liten cool sak är med att den där restaurangen är också unik på det sättet att det är den enda restaurangen i ett riksdagshus som finns.. om jag nu minns rätt. Så jag har både besökt ett unikt stället och sett den största dinausarien på en dag ;)

Att vara uppe i den där glasbollen var riktigt coolt.. vilken arkitektur ändå! Fast den där guiden man fick i hörlurar.. okej att min engelska är fungerande.. men inte fan fattar jag sådan "svår" engelska.. så den gjorde inte så mycket nytta. Kai blev min guide istället, haha.
Efter besöket där tog vi oss igenom Berlin igen och kollade runt tills vi bestämde oss för att gå hem.
Vi tog en paus i hemmet och sen när klockan närmade sig halv 7 så körde Kai, mig och Birte till Dirty dancing-showen!!
Så helvetes fiiiiiiiiiiiin musikal!!! okej att jag inte förstod så mycket när de pratade.. men dansarna, känslorna.. wiiiiiiiiiii, I like, I like!! :)

På väg hem efter musikalen så råkade jag och Birte hamna på en gata där det stod lite prostituerade tjejer här och där.. alltså jag var nog helt ärligt i chock.. jag hade då fan aldriig sett det där förr, bara på film!.. det kändes så overkligt att folk faktiskt jobbar som det.
Och att de stod där mellan restaurangerna som ingenting medan folk satt och åt.. alltså jag fattar inte det?! ingen sa någonting det var liksom så vanligt att de unga tjejerna stod där och väntade på "napp". Näää usch, usch!!

Ja.. det var min dag med mina mer än 11.000 steg.

Bilder:
















Tjinggggg!!

Amanda

Kommentarer
Postat av: jennifer

häftigt!

2010-10-10 @ 18:25:42
URL: http://jenniferodders.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback