Tillbaka till startsidan

Skillnader. Tyskland - Sverige

Tänkte ge er några skillnader mellan Sverige och Tyskland, som jag lovade för någon dag sedan.

- Saft är juice och när man blandar kolsyrat vatten med juicen så kallas det med för saft.
- Man dricker sääääällan vanligt vatten. Det är kolsyrat som gäller.
- Bröd är väldigt vanligt att man äter. Vissa har det som huvudrätt på dagen. (ex. min OSK-familj)
- När man äter kan man äta på något som liknar skärbrädor istället för tallrikar.
- De ställer typ aldrig in smör och dricka i kylskåpet.
- ostarna skär man som vanligt men det blir liksom mindre skivor pga hur osten är formad.
- När man äter så är det väldigt mycket mer vanligt att man delar på maten innan man äter. Ex. orkar man inte riktigt så tar man ett halvt bröd och låter resten vara kvar i brödkorgen. Lika så kan man dela på en munk och när man har ätit halvan och känner för den andra så äter man den också.
- coca colan inne på Rossmann i alla fall har nästan halva priset än den i Sverige.

- I skolan är folk mer "entusiastiska". Att räcka upp handen gör många frivilligt och många vill prata, diskutera och ja, helt enkelt ha ordet.
- Skolsystemet är helt skiljt från Sveriges. Man går i samma klass från Vorschule (förskola) till 10:onde klass och sen väljer man profil i 11 till vanligtvis 13 klass.. men det håller på att ändras till endast 12 klasser. Min skola är en av de som redan har ändrat till 12. Sen gymnasiet då.. det börjar man redan som 4 eller 5 klassare, tror jag? Så i min skola finns där 11 åringar.. de går på gymnasiet också, haha.
- De allra flesta mindre barnen har "samma" modell på skolväskan men olika motiv.
- när de små barnen börjar skolan är det en tradition att de får en godisstrut -har ifs nämnt detta tidigare.
- Man säger inte förnamnet på lärararna.. utan Frau eller Herr.
- Man tar oftast med sig matlådor till skolan, men där finns så man kan köpa något på den tidigaste rasten, tror jag.
- skolan är mer strukturerad! Varje ämne har sin mapp. Alla har ett eget pennskrinn, osv. Ni fattar, hehe.
- man skriver på en grön tavla.. alltså ingen whiteboard, på denna skola jag går på.
- på gymnastiken ska alla smycken av, utom piercingar dock.
- när någon har har presenterat något så knackar man med en hand i bordet (på vissa lektioner) istället för att applodera.
- de frågar fortfarande läraren om de är tillåtna till att gå på toaletten.
- De snyter sig "bara sådär", haha. Typ i klassrummet och så.. ovanligt för mig.. folk brukar vanligtvis gå in på toaletten vad jag minns, hehe.

- i sängen har man en stor kudde!
- de har några nya fotoautomater i någon affär och det är typ billigt och smidigt.. man tar med ett usb.. kopplar in det i maskinen.. och vips.. sen betalar man i kassan.

Kommentarer
Postat av: Majda

Hej JUST NU pågår en tävling på min blogg! Man vinner bla, länkning och en SPA produkt gjord av MIG! Klicka här för att anmäla dig!

http://meandmyprince.blogg.se/2010/september/dags-for-en-tavling.html



Om du inte är intresserad så ber jag om ursäkt och hoppas du får en fortsatt trevlig dag!

2010-09-09 @ 16:49:22
URL: http://meandmyprince.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback