Tillbaka till startsidan

26. April 2011 - Deutschland

Vill egentligen skriva om igår och ladda upp fotos, men det tar sådan tid och jag hinner bara inte.
Idag har jag trots det inte gjort så mycket, steg kanske upp lite sent, gick ner och åt frukost och därefter satt jag där nere ett tag och pratade med Stefan - Birtes systers man. Som på besök med sina 2 barn var.
Därefter gick jag upp och tog det lite lugnt, sedan åt vi tillsammans - typisk tysk mat tydligen. Någon spenatröra med potatis och sen ägg och senap med till det. Den yngsta från kusinerna var rent galen i spenaten. Hur kan man vara det vid 9 år ålder? herregud..
Åkte i alla fall sedan in till stan och lånade boken "slam", som jag i 1:an på engelska läste inför eng A (eller B). Tänkt att den skulle vara på engelska igen men det blev tydligen på tyska av rent missförstånd, men det gör inte så mycket. Jag har läst den en gång redan på engelska och därför underlättare det med lite ibland när språket blir svårt (boken är ju skriven med ett väldigt ungdomligt språk)
Läraren sa att vi fick inte ta någon bok som vi redan har läst och vi fick inte läsa den på tyska. Jag bröt både reglerna, fint. Tar dock till min ursäkt att jag är utbytesstudent och känner att det är helt okej för mig att bryta reglerna eftersom:
1. Jag är inte här för att lära mig engelska, så att läsa den på tyska ger mig mer och jag lär mig mer, och är det inte det som är poängen med att gå i skolan?
2. Som utbytesstudent har jag viktigare saker för mig än att sitta och läsa en engelskbok. Är det inte känslor det handlar om, så är det upplevelser eller språkinlärning av tyska... och inget utav det får jag av en engelskbok.


Idag har jag läst ca 80 sidor redan. Det är ungefär 1/4. Måste läsa minst lika många imorgon, eftersom jag som sagt är utbytesstudent och inte riktigt har prioriterat denna bok så är jag väääldigt mycket för sent ute. Nå, ja, det stör mig inte så himla fullt eftersom den nu är på tyska, så nu känner jag ändå att det bringar något. Om inte mer språk så åtminsonde mer glädjde över att jag förstår till 95% vad det står. Trodde jag då fan aldrig - att jag skulle sitta med en tysk bok i min hand och förstå det mesta.

En annan sak som jag vill informera er om är min fot. Kul va?
Ja, jag har ju inte kommit till det att berätta om igår än, MEN jag kan i alla fall säga att jag har en smärtandes fot. Ni får ett foto på händelsen och jag skriver mer om det senare. Inte för att det är världens grej, men jag vill sätta in händelsen i gårdagens upplevelse.



haha Kai i bakgrunden ^^

Det gör verkligen mer ont än vad der ser ut eftersom det sitter under foten, där huden är så mjuk. Är en hel del rött runt om kring nu också, så ömt som bara den. Bläe!
& förresten.. mysiga fötter vi för övrigt annars har, va? ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback