Tillbaka till startsidan

27. Februar 2011 - Deutschland

Bara en dag kvar av den kortaste månaden detta året, som har kännts som en av de längsta på flera månader, av något underligt skäl.
Jag bestämde mig för att följa med upp till Gross Nordsee/Kiel/Flensburg idag för jag har inte varit med på ett bra tag nu. Så trots att jag var lagom halvkrasslig så följde jag med, för om man jämför så måde jag nästan dubbelt så mycket bättre än vad jag gjorde för 2 dagar sedan. Det är sjuuukt vad snabbt jag blev bättre igen.

Vägen till Gross Nordsee var egentligen fin, det var lite dimmet men solen stod på och det var bara allmänt vårligt på något sätt, så en sol sken inombords med. Dessutom i vetenskap om att det alldeles snart är marz, det gjorde mig också glad.
Huset de har där var under renovering men guuuud vad fint det var där! Uppbyggnaden och allt. Jag måste säga att jag trivs verkligen superduper mycket i denna familj men på något sätt så kändes det som att jag kom de ännu ett steg in på livet idag eftersom jag fick vara med lite om deras historia. Jag vet att de många gånger har pratat om hur de hade det när de bodde i Kiel/Gross Nordsee och lite småhistorier och så, men det var annat och få se hisotrian lite, med egna ögon. Jag förstår att de saknar det huset!
Lennart visade mig bland annat på vilken plats han hade blivit född på, de visade mig Joruns loft som hon hade övanför sitt rum där hon hade sina leksaker. De visade mig Joruns rum där samma målning på väggarna som fortfarande var kvar trots att många år hade gott och att en annan familj har hyrt huset men inte ändrat just målningen i det rummet. De berättade vad som hade varit i de olika rummen och trädgården var bara helt underbar! Framför allt fastnade jag för en sak i köket. Att diskbänken har fönster hela vägen och att man har utsikt över trädgården, jag har alltid haft en förkärlek för det, trots att vi aldrig har haft det.

Birte arbetade lite i huset och visade runt paret som var intresserade om att hyra det. Jag och Lennart gick runt och det var mest han som gav mig en rundvisning och berättade. Sedan satte vi oss ner i Kai och Birtes gamla rum, på min filt och picknika lite med bretzel, vatten/saft/ och choklad.
Därefter, på mitt insiativ spelade vi tre i rad. Vi hade inte mycket material så spelpjäserna fick bli 1 centare och 2 centare och spelplanen.. den fick vi bygga upp med fantasi - inte får att det är så svårt, haha.
När Birte var klar åkte vi till Flensburg och fikade med hennes föräldrar. Så himla trevliga och härligt par! Synd att man inte ser de så ofta. Vad som dock slog mig, eftersom jag har en förmåga att reflektera så jädrans mycket... är när jag märkte att de hade vars en säng i samma rum och då kom jag att tänka på att det har min mormor och morfar med. Jag må vara för "liten" för att förstå det just nu för jag fattar det inte, haha. När man är barn sover man i en säng, när man blir äldre får man en lite större säng (möjligtvis) och den delar man kanske då och då med vänner eller flickvän/pojkvän sen blir man äldre och flyttar ihop och skaffar sig en gemensam säng och det är väl typ inget snack om saken? Det är väl inte så att någon ens diskuterar att "nä, hörru ska vi skaffa oss vars en säng?" Eller? O.O
Sen blir man äldre och när de är dags för att köpa en ny säng så införskaffar man sig vars en. Vad beror det på?
Gud, det ska krävas en viss Amanda som funderer över sådant alltså... -.-!
Nåja, jag har haft en bra söndag. Imorgon börjar skolan 12.00 för min del. Har tyska, engelska och senare kör.

Sov gott! Natti natt!! :)




Kommentarer
Postat av: Anonym

vad kul att höra att du haft en bra dag! blir glad :D det med sängarna har jag med funderat på! haha.. men min farmor och farfar hade alltid samma säng, men sen när jag var hos nån kompis mormor och morfar så såg jag att de hade två, och det var någon annan jag såg som oxå hade det.. skumt :P

2011-02-28 @ 14:29:52
URL: http://qazm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback