Tillbaka till startsidan

19. Mai 2011 - Deutschland

Juste.. lovade er ett lite mer innehållsrikt inlägg idag.. boh, jobbigt x)

Förra helgen var jag som sagt med Kai och hans kollega, samt studenter från Amerika (en från kom China fast hon studerade i Amerika och eftersom hennes collage i Amerika gör utbyte med Tyskland så var hon nu här).
Vi bodde typ på ett vandrarhem mitt ute i ingenstans, men det var väldigt fint!
På vägen dit stannade vi till vid ett museeum som handlade om stenåldern och hörde på en guide och sådär. Konstigt nog så uppfattade jag rätt mycket. Det brukar liksom vara så att när jag verkligen vill försöka förstå något så konsentrerar jag mig så intensivt i några minuter tills jag tillslut inte pallar mer och då flyger mina tankar iväg åt något annat håll. Det är alltså inte så att jag inte brukar kunna förstå tyskar nu, det är bara det att när jag tror att det verkligen är viktigt för mig att lyssna så lägger jag nästan mer ner energi på att "Lyssna nu, det är viktigt" än på att skappna av och bara lyssna.
Där hade jag liksom ingen större tvång på mig eftersom jag bara följde med för skojs skull. Hade jag åkt dit med min egen klass hade jag inte förstått mycket.
Efter besöket där åkte vi och handlade allihopa. Det var lite "stelt" för min del, för jag visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen. Studenterna pratade bara engelska och jag ville inte hänga efter Kai hela tiden, som en 5-åring. Nå ja, det löste sig senare på kvällen när vi grillade (var fint väder) och även tog en tur ner till "åkrarna" där vi kunde se fyret och massa får. (landskap som i skottland typ)
Vi satt sen länge uppe och bara pratade. ELLER okej, de pratade och jag lyssnade mest, vilket var så jävla härligt. För en gångs skulle behövde inte jag svara på de där irriterande frågorna "varför tyskland?" "tycker ni om det här?" "vad är jobbigt/kul?" "hur är det med skolan/tyskan, osv?" och sen massa prat om hur skolan och livet här är.
I slutet fick jag i för sig prata lite om hur mitt schema såg ut, eftersom Esther frågade, men annars var det rätt chill, för min del.

Dagen efter det och sista dagen var vi runt i lite småstäder och kollade runt, gick på museum, osv. Bla. ett flodstormsmuseeum där vi först fick vara med i en pjäs, som handlade om en natt för ett antal år sedan då en stormflod drog in över norra tyskland och därefter gick vi runt och skulle fylla i svar som handlade om tidsvatten och naturkatastrofer som stormfloder.
Vi var även och tittade på .. eh, vet inte vad det heter men typ sådana maskiner som är uppbyggda för att skydda land från stormfloder och även hjälper tidsvattnet med något.

En kort sammanfattning om vad jag tyckte om helgen var:
lärorik och rolig upplevelse med härliga människor men fy för fan vad det blåste. (sista stoppet innan vi åkte till hamburg pallade inte jag, stannade alltså kvar i bilen medan de andra gick ut i blåsten)

Oh juste.. på lördagen var vi med på en skitrestaurang. Vi valde italienskt, för enligt Kai så går det typ aldrig fel där. Jag höll med och även de andra utom Esther, som sa att det alltid gick åt helvete där, haha.
Jo, alltså.. Esther hade ta mig fanken rätt. Har bara aldrig hänt mig att man har fetmisslyckats med maten inne på en italiensk restaurang. Pizzan smakade typ inget och därefter fick jag knip i magen. Dessutom fick jag gå ut någon minut tidigare än de andra för de hade bränt något i köket som lyckade något så frukansvärt. Antingen någon krydda eller fisk. Kunde knappt andas av det för det blev så jäkla tjock luft på något sätt och de andra lyckades tydligen vänja sig aningen med doften, men inte jag.

Över till hur min vecka har varit. Jag har tränat och shoppat med Jule. Typ det. Haha.
Det har i alla fall varit kul! Förresten så har jag nu kommit på en sak jag VÄLDIGT SNART måste påbörja som tack till familjen här. Shit... ändå stört att jag snart ska sätta mig ner och summera ett helt år - mitt år i Tyskland. sen ska jag göra det igen, fast mer i text till mitt projektarbete i skolan i Sverige. Herregud.

Ja, ja. Ni får någon bild ifrån min förra helg nu:





människor är små :)


programmet för helgen


Inga wow-bilder kanske, men vad fanken. Ni får se alla senare i ett bildspel hade jag tänkt ;) Tar 1 månad och några dagar till men det tror jag ni klarar av att vänta på, haha.
Chiooooooooooo.

btw: ska idag ha en FRAUABEND mit Birte, Ruth (Annikas värdmamma), Annika och ja, mig själv.
Haha frau=kvinna. Jag är tjej, inte kvinna. Men ändå :D Ska bli kuuuuuuuuuuuul!


ooooo, andra btw (!) Skickade iväg ditt brev idag Emelie, wooohoo KRYSS I TAK!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback